2010. augusztus 13., péntek

Shopping kultúra, Japán

Tvztem, és a Spektrumon egy utazási műsorra lettem figyelmes. Egy angol fiatalember utazott Japánba megfigyelni a japán vásárlást, divatot, divatcégeket. Részletes betekintést nyújtott az üzletek széles palettájára. Előtérbe helyezte a japán divatcégek, bevásárlóközpontok, a vásárlóhoz való hozzállását. Valamint cégek ötleteit mutatta be amivel a dolgozók teljesítményét és kreatív ötleteit akarták növelni.

Az egész műsor egy öregúrral való interjúval kezdődött aki azokat a japán fiatalokat figyelte meg, akik egyes márkákért jólétüket és megkeresett bérük 80, vagy egész százalékát áldozták. Kis lakásaik nagy részét féltett cikkeik foglalták el. De ez nem zavarta őket, sőt az eladókkal bizalmas barátságot kötöttek akik megértették a szenvedélyüket. Mint ahogy később egy üzletvezető magyarázta, hogy bizonyos dolgok birtoklása hatalmat ad nekik. És hogy nyaralás helyett ők vásárolnak, és boldogak. Az interjúalany gyüjtőknek, vagy azt hiszem "boldog" vagy "megszállott gyüjtőknek" nevezte őket( Én is gyűjtő vagyok, mangákat és rajzcuccokat előszeretettel birtoklok.X))

Miután az angol fiatalember továbbált egy kreatív divatcéghez(amely nem csak ruhaneműket tervezett), ahol egy férfi megmutatta milyen építészeti megoldásokkal és a belső tér szokatlannak ható kialakításával ösztönzik alkalmazottaikat új termékek létrehozására. Ez meglepett engem, mint európait mivel itthon(habár nem vagyok dolgozó ember) nem irányelv a feletteseinknek, hogy kényelmes környezetet teremtsen nekünk. Habár talán más európai országokban is elterjedt ez a mentalitás, nem tudom.

Tudom, hogy vannak más idegesítő tulajdonságai a japán népnek pl.: nagy szerencsétlenséget elintéznek egy mély meghajlással és letudva a részvét, nagy versenyszellem hajtja őket, de most a műsorban említett tulajdonságaik tetszettek. Egy bevásárló központ érdekes megoldásai, kimeríthetetlen ötlettára kifejezetten jók. És hogy példát hozzak erre a sok közül: az egyik bolt kirakatában egy sínen körbejárták az üzletet a pólók, a mozgólépcső melleti tükörfal megsokszorozta és egészen érdekessé tette a tükörképet amelyre még rákontrázott a megvilágítás és a zene, a vásárolt árút nagy gonddal és hozzáértéssel csomagolják be szép papírba.
Ezek kis apróságok amelyek nagyon tudnak imponálni az embernek, nem?

A műsorra rákerestem a Sprekturm Tv hivatalos honlapján, és a youtube-on, de ne leltem online nézhető verzióra. :S De a linkért klakk ide. Ismétlés okt. 2-án, de hajnali 4 kor.:S

Nincsenek megjegyzések: